Tacktick

Generelt

Tacktick vindinstrumenter ble kjøpt i 2010, hvis jeg ikke husker helt feil. Har hatt problemer med vindgiveren helt fra oppstart og har fått skiftet dem ut rekke på rad. Først Navy og siden Seatronic har vært utrolig hyggelige i den forbindelse og har gjort sitt beste for at utstyret skal virke!

 

De to første vindgiverne var det nok feil med den trådløse sendingen/mottaket. Oppførte seg typisk slik trådløse nettverk gjør når forbindelsen er dårlig: Kommer og går uten noe forståelig mønster.

 

Da jeg fikk den tredje, fungerte den helt topp i noen dager helt til vi seilte inn i et heftig regnvær. Da kuttet den helt ut. Tok den ned om demonterte den. Viste seg å være full av fuktighet og irret flere steder på kretskortet. Ble byttet høsten 2014 og ny ble montert i mastetoppen.

 

Ved tur i påsken 2015, fikk jeg stadig batterivarsel. Ble aldri helt klok på hvilket, men siden systemet stort sett fungerte ved resetting, ble det ikke gjort noe før i høst. Siden november har jeg ført logg for utviklingen som kan følges nedenfor. Slik vil det være lettere å huske hva som har skjedd.

 

 

Statusoppdateringer

 

8.mai 2016: Siden displayet jeg fikk fra Raymarine ikke var et dual-display, er jeg blitt lovet at det skal byttes. Dualdisplayet viser to funksjoner samtidig i motsetning til det jeg har fått. Ellers funker alt optimalt og solcellepanelet lader vindgiveren!

 

29.februar 2016: Batteristatus viser tre prikker. Det betyr at solcellene lader! Bra! Vindgiveren montert i mastetoppen igjen. Alt funker som det skal. Neste oppdatering blir i begynnelsen av april, eller før hvis noe skjer.

 

25.februar 2016: Tilbake i båten med ny vindgiver. Sjekk av batteri viser to prikker (av tre). Altså ikke helt toppladet. Legger den i sola med solcellene opp.

 

1.februar 2016: Slutt på strømmen i vindgiveren! Nå må det sies at jeg har kjørt instrumentet døgnet rundt med nærmest «mørketid» her på nordvestlandet og lite sol. Etter samtaler med Raymarine, har jeg forstått det slik at solcellepanelet ikke er beregnet for slike forhold. Greit å vite! Men det kan jo også hende at ladefunksjonen ikke har vært på topp. Derfor sender Raymarine en ny vindgiver med toppladede batterier i et siste forsøk. Da blir det sjekk av batteri før den settes opp i masta og mer nøktern bruk.

 

24.januar 2016: For første gang ever, har systemet fungert sammenhengende i over 24 timer! Men fortsatt bare to punkter på batteriidikatoren for dual-displayet og bare ett (!) på vindgiveren. Selv om vindinstrumentet fortsatt funker utmerket, faller tydeligvis spenningen på batteriet for giveren…

 

23.januar 2016: Mottok nytt batteri til vindgiver. Målte spenningen til det gamle til 2,43V og til det nye: 2,86V. Altså ikke 3V slik det står på selve batteriene. Monterte likevel batteriene og satte vindgiveren opp i mastetoppen (kl.1400). Siden har systemet fungert perfekt. Men: Batteristatusen på både dual-instrumentet og vindgiveren, viser bare 2 prikker på ladeindikatoren. Det liker jeg ikke!

 

16.januar 2016:  Det nye displayet har toppladet batteri, men synker fort uten tilkobling av strøm. Sjekket grundigere hvorfor det viste «No Volt» og fant en ustabil strømtilførsel til NMEA- og Hull-transmitteren. Etter det viser den riktig spenning kontinuerlig. Bra!

 

15.januar 2016: Hadde en opplysende og veldig hyggelig samtale med Carl Erik på Raymarine. Han var svært kritisk til at det ble levert ut gamle batterier. Ville ta opp det internt. Ble enige om å måle batteriet til vindgiveren når det kommer før jeg monterer det (jfr. batteri dual displayet).

I går var det sterkt sollys og vindsensoren hadde tydligvis fått ladet seg litt opp. Virket i ca. 15 min. før den falt ned. God indikasjon på at det er batterifeil og ikke nettverksfeil. Har oppført seg slik i hele høst og vinter: Virker med en gang og så en stund før det faller ned. Typisk at batteriet tar seg opp i avslått stilling og så faller så fort instrumentet begynner å trekke strøm.

 

13.janaur 2016: Monterte det nye dual-displayet (som viste seg ikke å være dual!). Fikk ikke startet pga. for lav intern batterispenning. Leser på baksiden at det er produsert i 2012! Ikke bra! Koblet det til 12V og fikk det opp og gå. Installert i nettverket. Viser No volt og Low battery på vindgiveren.

 

11.november 2015: Fikk beskjed fra Seatronic at Raymarine kommer med nytt dual-display. Bestilt nytt batteri til vindgiveren.

 

10.november 2015: Bruker vindinstrumentene uten dual-displayet. Da har i hvert fall ikke feil i det noen påvirkning på resten av systemet. Funker bra i perioder, men så faller vindmåleren ut. Gjentar seg flere ganger og instrumentet slår seg helt av til slutt hvis jeg lar det stå uten mottak av signaler fra vindmåleren i mastetoppen.

Tok en såkalt «health»-sjekk via systemet. Viser blinkende batterisymbol uten strøm og ingen lading, Må sjekke om det er et internbatteri i denne enheten.

 

6.november 2015: Dual-displayet levert til Seatronic etter stadig varsling om dårlig batteri til tross for at det ble skiftet nettopp. Målte det imidlertid til 2,8 volt da jeg fikk det og det virker rart siden merkespenningen skal være 3 volt. Dessuten virker det som om det innebygde solcellepanelet ikke lader opp batteriet.