Om Leviata

Leviata er en selvbygd seilskøyte i glassfiberarmert polyester (såkalt GRP), basert på skrogtegninger av ingeniør/kunstner Jone Ketil Rimestad. Den er i underkant av 40 fot, veier ca.25 tonn og er gaffelrigget med en mast slik de gamle losskøytene oftest var.

 

Byggestart var sommeren 1981 på Riis gård i Ås. Første sommeren gikk med til å bygge form, eller plugg, som det gjerne kalles. Pluggen ble laget opp ned slik at det skulle bli enklest mulig å støpe utenpå den. Materialer var 22mm finer i spantene og tynne lekter (sløyfer) som ble stiftet utenpå spantene og slik ga pluggen form. På denne måten fikk vi fram en dobbeltkrummet overflate, akkurat som et egg. Og med tilsvarende skrogstyrke i ferdig støpt skrog.

 

De neste tre sommerne gikk med til å støpe, sparkle og slipe skroget. Siden polyester herder dårlig under 20 grader, ble vi stadig hindret av været. I hovedsak ble det bare støpt i juli mnd.

 

Etter en spennende, men udramatisk snuoperasjon høsten 1984, gikk det et par, tre sommere til med legging av dekk og overbygg i 12mm finer som igjen ble plastret med 10 lag med GRP. Solid, men sterkt som en kollega av meg pleier å si!

 

De siste to årene før sjøsetting i 1989, ble brukt til å støpe innvendige spant og stringers (langsgående spant), legge dørk og sette opp innvendige skott (vegger). Dessuten gikk det med noen timer med å heloverhale den 230 hk. Cumminsmotoren og få den, gear og propellanlegg montert ombord.

 

Sjøsetting foregikk i Oppegårdhavna våren 1989 og bød på få overraskelser, men mye glede over endelig å være på vannet!

 

Sin flotteste tur gjorde hun i 2003 da vi seilte henne fra Oslo til Tromsø, videre til Bjørnøya og rundt Spitsbergen gjennom Hinlopen Stredet, ned til Nordkapp og deretter hjem til Bundefjorden.

 

 

060 Leviata i Brepoll