Godt nytt år!
Hva skjer i det nye året?
Da jeg i slutten av mai innså at det ikke ville være mulig å nå innsamlingsmålet på kr.1 mill. innen august, valgte jeg altså å utsette seilprosjektet ett år. Dette for å få mere tid til å jobbe med innsamlingen til Gamalkhestiftelsens Utdanningsfond (GU). Utsettelsen innebar at en del praktiske oppgaver ombord også kunne utsettes. For eksempel montering av watermaker, hydrogenerator, trinn i vantene osv. Siden det siste halve var i overkant arbeidssomt, var det deilig å kunne «flate ut»! Gledet meg til en avstressende sommer i Oslofjorden med mye bading og seiling!
Ble det slik? Både ja og nei. Bading ble det nok av gjennom en fantastisk fin sommer. Seilingen bød imidlertid på helt nye utfordringer.
Jeg har hatt forholdsvis god kontroll på det meste av motor og øvrige tekniske installasjonene ombord. Men det var en faktor jeg ikke forutså. Nemlig båtens seilegenskaper med ny rigg. Den nye masta som ble hentet i Lillesand i mai, var nærmere 1,5 meter kortere enn den gamle. Det betydde naturligvis at alle seilene også ble tilsvarende mindre. Med unntak av toppseilet som står på en egen spire (stang) over storseilet. Toppseilet ble nemlig forstørret med noen kvadratmeter for å kompensere for mindre storseil.
Hovedgrunnen til at Leviata fikk ny mast og nye seil, var at den gamle masta var feil dimensjonert og heller ikke optimal i treverket lenger. Når den først skulle byttes, var det naturlig å tilpasse seilføringen slik at den ble mere håndterlig for en mann alene. Mindre seil krever mindre krefter. Så enkelt er det.
Føste seilas med den nye riggen ble gjennomført med Moelven som oppdragsgiver i midten av juni. Det blåste svært lite og båten kjentes ikke så værst ut. Ingen alarmerende signaler da. Noen uke senere fikk jeg opp toppseilet for første gang. Det virket først som om det var litt for stort, men med riktig trim av storseilet, sto det forholdsvis bra etter hvert. Noen dager etter blåste det opp med vind fra sør. Perfekt for en prøveseiling fra Vestfold til Østfold!
Det ble en skikkelig nedtur, men utrolig nyttig! Først røyk innfestingen til klyveren (det forreste av seilene) rett utenfor Husøy ved Tønsberg. I den sterke vinden, ble det ganske strevsomt å få berget den og satt en ny. Men etter 45 minutter kunne Leviata endelig stryke utover fjorden nord for Bolerne. Vel klar av Fuglehuk, kom sønnavinden i 12-14 sekundmeter. Endelig mulighet for en skikkelig test!
Hva skjedde? Jo båten presset seg hele tiden opp mot vinden (logjerrig). Så mye at roret nærmest måtte settes på tvers for å kunne styre båten nogenlunde i riktig retning. Til tross for flott vind rett fra siden (optimal vindretning for Leviata), var det umulig å få hastigheter noe særlig over 4 knop! Og i den grad det var mulig å seile rett fram, presset hun seg opp i vinden igjen ved den minste vindøkning. Med den gamle masta og seilene, ville Leviata normalt gjort over 8 knop i slikt vær. Ikke rart skippern var skuffet! Men han tenkte også: Så var det kanskje likevel en mening med utsettelsen av seilasen. Hadde jeg seilt avgårde med denne seilføringen, hadde jeg neppe kommet til England.
Leviata har alltid vært noe logjerrig, men ikke så ille. Nye seil og logging av masta noe bakover, medførte at seilsenteret kom for langt bak. Det blir som å blåse på bak- eller forparten på en vindfløy. Den vil da svinge rundt sin egen akse. Masta er vindfløyens akse og seilene foran og bak denne aksen utgjør seilenes trykkflate (vindfløyens bak- og forpart). Grovt sett bør disse flatene balansere hverandre slik at trykket blir likt foran og bak masta (aksen). Siden vinden ikke klarer å blåse båten sideveis, omsettes da disse trykkreftene til skyvekrefter som driver seilbåten framover. Men det forutsetter at seilsenteret er riktig plassert.
Hvordan løse dette? Jeg besluttet endelig å gjøre alvor av en plan jeg har syslet med. Nemlig å flytte masta framover. Høres omfattende ut? Ja, særlig fordi masta går gjennom dekket og helt ned i kjølen. Men alt er mulig, særlig når man har bygget båten selv. Etter diverse inngrep i dekket, mastefoten og flytting av et par røstjern (festene for sidevantene i skroget), ble masta skjøvet ca. 20 cm. framover i høst. Og best av alt: Det funka! Under prøveseilingen hjem fra Fredrikstad i over 20 sekundmeters vind, balanserte hun som en linedanser, hvis man kan si det om ei skøyte på 25 tonn. Leviata er endelig blitt sitt gamle jeg igjen!
Vel, dette ble mye teknisk. Det jeg hadde tenkt å skrive om først og fremst, var den videre innsatsen for å samle inn de resterende kronene til GU-fondet. Rolf Olsen (styreleder i GDCS) og undertegnede hadde et møte med min hovedsponsor for seilasdelen av prosjektet, Carl Otto Løvenskiold i begynnelsen av desember. Vi ble der enige om å samkjøre flere tiltak i en felles handlingsplan. Planen innebærer framstøt både ovenfor privatpersoner og næringslivet. I grove trekk ser planen slik ut:
Aktiviteter og tidsplan for innsamlingen i 2015
januar: Lage ny «flyer» vdr. prosjektet (til utdeling og DM)
4.februar: Foredrag i Norsk Maritime Museum
18.-22.mars: Stand på Sjøen for Alle, eventuelt med foredrag?
april: Usendelse av DM til bedrifter/oppfølging pr. tlf.
24.mai: Støttekonsert Ski Rådhusteater
Det som ligger nærmest i tid, er presentasjon av prosjektet i Norsk Maritime Museum (tidl. Sjøfartsmuseet) på Bygdøy. Programmet er slik:
Første nordmann verden rundt, non-stop og helt alene!
Velkommen v/Eyvind Bagle, Norsk Maritime Museum
Leviata – et selvbyggerprosjekt av de sjeldne v/Jan Eirik Breen
Seiling i arktis v/Jan Eirik Breen
Seiling og utviklingshjelp v/Rolf Olsen
Kulturelt innslag v/ Lars Beckstrøm fra De Lillos
Pause
(med mulighet for å tegne seg som giver/åpen kafé drikke/kaker)
Kulturelt innslag v/Lars Beckstrøm
Rekruttering av sjøfolk v/ Rolf Olsen og Klaveness rederi
Leviata jorda rundt uten stans v/Jan Eirik Breen
Tid for spørsmål ….
Vi har fått en kjempeavtale med NMM om vederlagsfritt bruk av hallen i først etasje. Inngangsprisen vil være kr. 100,- for voksne og kr.50,- for barn. Hver krone går uavkortet til GU-fondet. Museet markedsfører også arrangementet gjennom sine kanaler. Dere kan forhåndsmelde dere på ved å sende en melding til booking@marmuseum.no. Husk å angi hvor mange dere blir! Sees vi?
Det nærmer seg raskt slutten på året. Bare noen timer til rakettene opplyser nattehimmelen over det ganske land. Håper dere alle får en hyggelig nyttårsfeiring og at det nye året bringer mye godt med til oss alle!
Godt nytt år!
Med vennlig hilsen
Jan Eirik
fortsatt jordomseiler in spe…