3. infobrev
6. oktober 2013
Giverprosjektet
Tida går – allerede oktober og det tredje infobrevet er på vei. På vei eksklusivt til dere som har bekreftet at dere vil støtte GDCS sitt arbeid i Gamalakhe. Dere er nå blitt 30 forpliktende givere og har inngått avtaler om å gi tilsammen kr.108 300 til utdanningsfondet. Det er imponerende! Og det før jeg har tatt for meg en rekke venner og bekjente som jeg er ganske sikker på vil delta. Har som målsetting å bikke over kr.200 000 før vi starter opp med foredragsserier i en rekke sammenhenger utøver høsten, vinteren og våren. Foreløpig har vi nærmere 10 avtaler med menigheter, Rotarys, seilforeninger og andre maritime organisasjoner. Dessuten blir sannsynligvis prosjektet presentert på GDCS sin årlige konsert 25. februar (hold av kvelden). Hvis noen av dere ønsker besøk i egen forening, menighet, lag eller lignende, ta kontakt. Vi kommer!
I forrige brev fikk dere tilgang til ganske fyldig informasjon om Gamalakhestiftelsens Utdanningsfond. Slik type informasjon vil om ikke lenge bli å finne på nettsida Leviata.no. Også disse infobrevene hvis noen skulle gå dere forbi. Men som givere, vil dere altså fortløpende få infobrevene rett i innboksen deres. Ønsker dere ikke det, gi meg beskjed! Glemte forresten i forrige infobrev å si at det er en god seilervenn av meg, Tor Erling Gransæther som har laget den flotte logoen til prosjektet. Tusen takk, Tor Erling! Den vil bli prosjektets kjennemerke i de fleste sammenhenger!
Giverprosjektet til Gamalakhestiftelsens Utdanningsfond går altså sin gang. Jeg har beregnet at mellom 300 og 400 givere tilsammen vil kunne ende opp med kr.1 mill. til fondet. Siden 30 givere så langt har forpliktet seg på drøye kr.100 000, ser jo det ut til å være et fornuftig regnestykke.
Seilasprosjektet
Hva er så status når det gjelder selve seilasprosjektet? Det dreier seg for tiden hovedsaklig om tre forhold:
Få avklart hvilken rolle NRK får i prosjektet
Skaffe sponsorer
Få Leviata ship shape snarest mulig
Leviata
For å begynne med det siste. Et besøk ombord i disse dager ville nok medført noen bekymrede tanker. Motoren er ute, et salig kaos under dekk av demonterte deler, et digert hull i dørken der rattet vanligvis sitter, masten hjemme på Bru kappet opp til ved, båten tildekket med plast og et undervannsskrog som minner mer om en blåskjellfarm enn noe annet. Og dette på et tidspunkt da jeg helst skulle vært ute på sjøen og testet ut utstyr! Det foregår derfor nå et hektisk kappløp med tida. Motoren må på plass med nye motorfester, lydisolert motorrom og oppsamlingskar for olje under seg før isen setter seg i Bundefjorden. Normalt i begynnelsen av november. Uten motor er Leviata fanget i isen fram til påske og det blir umulig å få rigget ny mast, rigg og nye seil ombord før da. Alt fokus burde derfor være på Leviata. Men så er det alle de konkurrerende prosjektene i arbeidsleiren (les hjemme på Bru). Der er det også et par ting som må på plass før kulda kommer. Hvis ikke fryser vannrør og det ene med det andre. Og snekkerjobben krever jo også sitt. Både av tid, fysikk og regnskap (underskudd!). Vel, vel. Nå er det ingen katastrofe om Leviata blir liggende isfast i vinter. Det vil kanskje tvert i mot dempe litt av tempoet på en fornuftig måte. Men enn så lenge er det en uønsket situasjon. Og den vil uten tvil føre til en ganske hektisk vår!
NRK
Hvordan utvikler så kontakten seg med NRK? Fikk senest for et par dager siden tilbakemelding om at de fortsatt jobber internt for å finne ut hvordan de skal involvere seg. NRK er jo en stor organisasjon og i slike bedrifter tar ting gjerne tid. Mange skal høres og dette blir et forholdsvis dyrt prosjekt. Særlig hvis det skal satses på online-forbindelse 24/7 mellom Leviata og Norge. Men jeg fått positive tilbakemeldinger som tyder på at det uansett blir en eller annen deltakelse fra deres side. Så får vi bare smøre oss med tålmodighet en stund til…
Sponsorer
Selv om jeg er villig til å satse betydelige midler for å gjennomføre dette prosjektet, går det noen grenser for hvor mye som er overkommelig. Det finnes jo et liv etter 2015 får vi håpe! Noen tror kanskje at jeg nå kan fråtse i sponsormidler og etter seilasen sitte igjen med en topp utstyrt båt med ny mast og nye seil. Til det er å si at Leviata skal ut på en tur som innebærer å seile 100 ganger lenger på 9-10 mnd. enn det hun vanligvis gjør i løpet av ett år her hjemme. Selv om aldringsprosessen kanskje ikke gjør seg så veldig gjeldende på denne turen, vil konstant belastning døgnet rundt, nedbrytning av sol og vind samt slitasje på alt bevegelig ombord, gjøre sitt til at hun neppe vil framstå som mer attråverdig etter endt jordomseiling. I den grad hun gjør det i dag… Skal nok godt gjøres å tjene penger på dette prosjektet!
Alt knyttet til sikkerhet har førsteprioritet. Selv om masta sikkert kunne stått i enda 10 år med litt oppussing, har jeg valgt å skifte den og også redusere på storseilarealet for å ha bedre kontroll på dette. Dette medfører omsying av alle gamle seil og innkjøp av et nytt sett inkludert stormfokk. I denne forbindelse har jeg heldighvis fått på plass et par viktige sponsorer, nemlig Moelven Limtre og Aanesland Fabrikker. De leverer henholdsvis masteemne og dreier dette til ferdig mast. Dette sparer prosjektet for et betydelig beløp og meg for masse tidkrevende arbeid! Stor takk til Moelven og Aanesland! Når det gjelder seil, ser det ut til at jeg muligens kan få dekket disse kostnadene av en annen sponsor. Hvem, er for tidlig å avsløre ennå.
Ellers har jeg fått en meget gunstig innkjøpsavtale hos Seatronic Båtutstyr pluss at de i tillegg gir kr.0,20 pr. nm. til Gamalakhes utdanningsfond. I tillegg ønsker Seatronic å profilere prosjektet på sine hjemmesider og Facebookside etter hvert. Det tror jeg kan skaffe mange givere til GDCS. Tusen takk til Seatronic så langt!
Alt i alt er jeg i grunnen fornøyd med sponsorarbeidet hittil. Er ganske sikker på at de iht. egen økonomi uoverkommelige kostnadene til syvende og sist vil bli dekket opp. Mer skal ikke til for at seilasen kan gjennomføres!
Til sist muligens litt repetisjon når det gjelder sponsorpenger: Sponsorer gir ikke penger av «nåde». De forventer en markedsverdi tilbake. Det blir min oppgave å innfri deres forventninger gjennom hele prosjekttiden. Det er en real jobb og derfor har jeg heller ingen betenkeligheter med å søke sponsorer til utrustning av Leviata. Skulle noen av dere ha gode tips til aktuelle sponsorkandidater, bare kom med dem!
Facebook.com/aleneseilas
Forøvrig kan jeg nå tipse dere om S/Y Leviatas egen Facebookside som kun er viet dette prosjektet. Gå til «facebook.com/aleneseilas» som vil bli oppdatert forholdsvis ofte i tida framover. Håper dere kan ha glede av å følge litt med på sida!
Høres!
Jan Eirik
jordomseiler in spe