Det er jammen snart 6 mnd. siden forrige innlegg på hjemmesida. Får unnskylde meg med at i hvert fall oppdateringene på Facebook er kommet med underveis, men kanskje til ingen nytte for dere som ikke er der? Men nå blir det andre boller framover. Lover!
Det ble et langt opphold på Aukra. Det skyldtes blant annet at kalkblåsingen ikke ble ferdigstilt før helt i slutten av mai. Deretter var det viktig å la skroget få tørke ut mest mulig før priming og stoffing. Jeg kom derfor ikke i gang her oppe på Aukra før for ca. 14 dager siden.
i tillegg til grunnbehandling av undervannsskroget, har jeg reparert en skade i baugstokken som beskytter glassfiberskroget ved grunnstøting (det funker!).
Dessuten laget stag og beslag til en kraftig vindmølle som nå er montert ombord. Hydrogeneratoren som kom på plass i fjor, er jo ikke så nyttig når båten ligger stille… Og så blir det jo alltid noen andre småting når man først er på land. Og alt tar sin tid!
Selve sjøsettingen skulle bli noe mer dramatisk enn forventet. Pga. høy vekt (27 tonn) bøyde hjulene på krana seg innover mot midten. Det skulle man ikke tro var noe problem så lenge krana tåler vekta. Her under opptaket i april.
Dette medførte naturligvis at avstanden på tvers, mellom hjulene, ble kortere. Noe som ikke skjedde med båsen båten skulle settes ut i. Den krympet av naturlige grunner ikke tilsvarende.
Det er tydelig at båsen er bygget etter kranas mål uten belastning i krana!
Vel, vi kom jo på vannet. Men det var etter mye lirking og luring. Det mest effektive var å sette båten delvis ned på klosser og kjøre forsiktig noen centimeter fram og tilbake. Med atskillig mindre vektbelastning, ble hjulavstanden noe bedre. Og etter en rekke forsøk, fikk kranfører Terje, til slutt presset hulene ut på hver sin side av båsen. Resten var plankekjøring.
Utrolig hvor mye som skal ryddes opp etter slippsetting! Ut på kvelden ble det også øs, pøs regnvær. Men belønningen kom med det fantastiske kveldslyset over øya Gossen, som jeg etter hvert begynner å bli svært glad i. Av mange gode grunner. Selvfølgelig pga. av naturen, men først og fremst fordi det er så mange hjelpsomme og trivelige mennesker her! Og særlig på Aukra Maritime! Takk for denne gang!