Planen var å få motoren ombord litt tidligere og hente mast i Lillesand noe før. Men siden testkjøringen av Cumminsen hjemme i garasjen avslørte både vann i olja og olje i vannet pluss ukjente lekkasjer av olje ut av motoren, ble installasjon ombord noe forsinket. Men søndag kveld var alt klart til Lillesand-tur. Avreise Fløyspjeld kl.1830. Montering av rorkultpilot betydde kalibreringsrunder innerst i Bundefjorden før autopiloten kunne stå på egne ben. Så var det å få rigget til midlertidige lanterner for nattseiling. Vanligvis sitter jo disse i mast og rigg som jo manglet. Ikke lenge før sola gikk ned, var lanternene i funksjon. Med kartplotter, radar og autopilot, kunne nattseilingen begynne. Nå gjaldt det å sjekke oljetrykk på både motor og gear kontinuerlig. Samt temperaturer på motor, gear og vann. Og propelllagring! Den viste seg nemlig ganske raskt å stige alt for høyt. Helt opp i 100 grader. Med lavere turtall sank den, men ikke tilfredsstillende. Heldigvis viste det seg rett og slett å være pakkboksen som var skrudd for hardt til. Noen omdreininger ut og temperaturen stabiliserte seg på ca. 40 grader uansett turtall. Puhhhh!
Det ble oppankring ved Bile for natten. Morgenen etter, våknet jeg til høye pustelyder. Viste seg å være en nise som svømte rundt og inspiserte Leviata. Eksotisk langt her inne i Oslofjorden!
Neste strekk gikk til Tromøysundet med ny oppankring. Deretter til Lillesand på tirsdag. Tilsammen 26 timer for motor. Det ble mange fine testtimer på sjøen. Og best av alt: Alt ser ut til å virke som det skal!